En spontanresa till Iran (Del 2 av 3) - Chehel Sotoun
Del 2 – Tre platser
Att ”känna historiens vingslag” är ett begrepp jag ofta kan relatera till. Att befinna sig på platser och se samma byggnader eller föremål som människor för hundratals eller kanske tusentals år sedan också sett är för mig en ofattbar känsla. Trots att jag känner till historien har jag svårt att föreställa mig livet för människorna under den tiden.
Under resan besökte vi ett antal platser som på olika sätt satt avgörande spår i den iranska kulturen och historien. Jag skulle här vilja beskriva tre av dem mer specifikt.
Lista över Irans dynastier i modern tid fram till iranska revolutionen 1979:
Safaviddynastin (1501-1736)
Afsharidynastin (1736-1802)
Zanddynastin (1750-1794)
Qajardynastin (1781-1925)
Pahlavidynastin (1925-1979)
Chehel Sotoun
När Helia lär ut persisk dans hänvisar hon ofta tillbaka till de källor som finns att tillgå, vilka till stor del är målningar från Safavid- och Qajardynastierna. Dessa finns att se i många böcker och inte minst på nätet, men att se originalmålningarna från denna period ger givetvis något väldigt speciellt. Några av dessa finns bevarade i Chehel Sotoun i Esfahan som färdigställdes 1647. Namnet betyder ”40 pelare” och kommer från byggnadens entré som består av 20 pelare som tillsammans med speglingen i poolen som ligger framför entrén visar upp just 40 pelare.
Innan vi gick in i den stora salen där alla målningar hänger stannade Helia upp och frågade lugnt ”Är du beredd?”. Vi gick in i salen och den var minst sagt magnifik. Gigantiska målningar täckte väggarna och vetskapen om att de skapats under 1600-talet – och därmed överlevt den afghanska invasionen under 1700-talet – var obeskrivlig.
Två av målningarna föreställde stora slag under Safaviddynastin med ganska brutala detaljer, svärd, blod och huvuden som huggits av kroppar. Andra föreställde istället trevliga festmiddagar där regenter från olika länder superade och njöt av musik och dans. Det var en av dessa målningar som var särskilt intressant. Den föreställer en bjudning där Shah Tahmasp tar emot den indiske prinsen Humayun som flydde till Iran 1543. I målningen kan vi tydligt känna igen dansarnas poser från vår tids dansuppträdanden i persisk dans.
Och jag inser nu att del 2 med "tre platser" kommer att delas upp i tre separata inlägg...