Dansens ursprungliga miljö

Under lektioner ägnar vi så gott som all tid åt att träna teknik för att utföra rörelser, spela fingercymbaler eller använda andra redskap. Ibland smyger vi in lite historia kring dansen och (gissningar om) dess ursprung. Vi har inte riktigt tid att hålla historielektioner när det står dans på schemat men det finns ingenting som hindrar en att själv fördjupa sina kunskaper om den miljö där dansen för länge sedan tagit form.

Jag har tidigare tipsat om en del böcker som mestadels rör dansen i sig men inte så mycket om vad som historiskt sett pågått under olika tider. Jag har sedan en tid tillbaka lyssnat regelbundet på podcasten Historiepodden. Varje söndag släpps nya avsnitt där två historielärare diskuterar ett historiskt ämne. Nu när det är påsklov vill jag gärna tipsa om ett par avsnitt som behandlar de regioner där den orientaliska dansen har sina rötter.

Avsnitt 37: Mesopotamien
Om området som idag är en del av Irak. Det talas om sumerer, akkader, religion, myter, skriftspråk och en del om Gilgamesheposet - allt för omkring 4000 år sedan.

Avsnitt 59: Akhenaton och Nefertari
Som titeln säger handlar detta om den egyptiske faraon Akhenaton (1351–1334 f.Kr.) och hans gemål Nefertiti (1380–1331 f.Kr.) samt den tid och det samhälle de levde i.

Helia Bandeh hänvsiar alltid tillbaka till konst och litteratur i sin undervisning.

Helia Bandeh hänvsiar alltid tillbaka till konst och litteratur i sin undervisning.

Avsnitt 84: Den driftige Darius
En del av Irans historia som utspelar sig runt 500 f. Kr., om hur en av Irans storkungar kom till makten och fattade betydande beslut för landets framtida struktur.

Avsnitt 53: Det Sassanidiska persiens födelse
Ett avsnitt som börjar i Iran år 226 e.Kr. då Ardashir I övertar makten och avslutas runt år 650 i och med arabernas invasion och införandet av islam. Vi får även bekanta oss med religionen zoroastrismen och den gamla eldkulten som vi fortfarande ser under det persiska nyårsfirandet samt drottning Zenobia som under 200-talets senare hälft besegrar romerska legioner.

"Haremsbadet".Målning av Philippe-Jacques van Bree (1786-1871).

"Haremsbadet".
Målning av Philippe-Jacques van Bree (1786-1871).

Avsnitt 130: Osmanernas harem
Många har kanske en bild av ett harem som är baserad på västerländska konstnärers målningar som föreställer något som konstnären själv troligtvis aldrig sett. Stämmer verkligen västvärldens bild av ett harem? I avsnittet sägs bland annat att "haremet är en komplex och fascinerande institution som har spelat stor roll i det här enorma och viktiga historiska imperiet [Osmanska riket]". Här diskuteras bland annat hur kvinnor under 1500- och 1600-talen vinner stort inflytande på den politiska arenan.

Avsnitt 121: Mesopotamiens okrönte drottning
Ett avsnitt om den brittiska arkeologen, författaren och forskningsresanden Gertrude Bell. Som 23-åring, i början av 1900-talet, påbörjade hon en resa som skulle ta henne till olika delar av Mellanöstern. Hon har givit ut böcker i form av reseskildringar och arkeologiska rapporter, har en betydande del i vår historia och deltog tillsammans med Winston Churchill vid fredskonferensen i Kairo 1921.

 

- Trevlig lyssning och glad påsk!

 

Dans och hjältedåd i "Tusen och en natt"
 

Många känner nog till boken Tusen och en natt – sagan som handlar om flickan Shahrazâd som berättar sagor i tusen och en nätter. Flera berättelser härstammar från Indien som via Persien kom till de arabiska länderna där de senare sammanställdes till en novellsamling. Samlingen färdigställdes under 1400-talet och innehåller berättelser från olika tider och kulturer; indiska, persiska, arabiska och grekisk-hellenistiska. I och med Europas intresse för ”den mystiska orienten” kom novellsamlingen att översättas till olika europeiska språk under 1700-talet, bland annat till svenska*.

En av mina favoritbilder av Morgiana från en upplaga av Arabian Nights.

En av mina favoritbilder av Morgiana från en upplaga av Arabian Nights.

När jag var liten lånade jag en version på biblioteket och idag är jag väldigt glad över att ha en vacker utgåva om sex band från 1927 i min bokhylla. Böckerna innehåller sagor om Sindbad sjöfararen, Aladdin och den underbara lampan och många andra äventyr med hjältar. En av mina favoritkaraktärer i dessa sagor är Ali Babas tjänarinna Morgiana i sagan om Ali Baba och de fyrtio rövarna.

Ali Baba får av en händelse se rövarhövdingen och de fyrtio rövarna då de gömmer sina stulna skatter i en hemlig grotta. Ali Baba tar själv med sig en liten del av skatten och rövarna förstår att någon känner till deras hemlighet. En av dem beger sig in i staden för att ta reda på var denne bor. Han hittar Ali Babas hem och ritar ett kors på portens dörr för att kunna hämta sina rövare och slå till. Morgiana ser dock korset på dörren och förstår faran, varpå hon ritar kors på alla stadens portdörrar. Tack vare henne misslyckas rövarna med att hämnas på Ali Baba.

Rövarhövdingen klär då ut sig till köpman och påstår sig sälja olja. Hans påstådda säckar med olja innehåller dock i själva verket hans rövare. Då de under natten får övernatta hos Ali Baba är planen att överfalla honom. Morgiana upptäcker detta och häller kokande olja i samtliga säckar. Rövarna skållas till döds och rövarhövdingen flyr.

Rövarhövdingen klär åter ut sig till köpman och blir inbjuden på middag i Ali Babas hem. Morgiana upptäcker åter faran. Under middagen framför hon en rad danser inför middagssällskapet. Hennes uppträdande avslutas med att hon hugger rövarhövdingen med sin dolk och har på så sätt räddat Ali Baba för tredje gången.

Ali Baba har sett rövarhövdingen flera gånger men det är ändå Morgiana som varje gång känner igen honom och handlar för att rädda Ali Baba.

 

Om vi går tillbaka till själva ramberättelsen med Shahrazâd. Varför berättar hon ens så många sagor? Svaret är att kung Shahriâr är rädd att bli bedragen av en hustru, varför han gång på gång tar en ny hustru och låter avrätta henne morgonen efter bröllopet.

Shahrazâd vill som alla andra få ett slut på detta. Hon bestämmer sig för att själv gifta sig med kungen. Samma kväll låter hon i sällskap av kungen kalla in sin syster Dunjazad. Systern – som fått anvisningar av Shahrazâd vad hon ska säga – ber henne att berätta en av de där fantastiska sagorna som hon brukar berätta. Shahrazâd börjar berätta en saga som sträcker sig över hela natten. När dagen gryr är sagan som mest spännande och kung Shahriâr låter henne leva till nästa natt för att höra slutet på sagan. På detta sätt fortsätter det sedan i tusen och en nätter. Under denna tid har Shahrazâd fött kung Shariâr tre barn. Tillsammans med sina barn ber hon kung Shahriâr om nåd och denne återkallar för alltid domen till hela rikets glädje.

Shahrazâd beskrivs som ”lika klok som vacker” och jag vill påstå att hon utan tvivel är sagans största hjälte som riskerar sitt eget liv för att spara andras och hon handlar för något större än sig själv.

 

 

* Källa: Litteraturens historia i världen, Bernt Olsson, Ingemar Angulin och Norstedts förlag, Stockholm 1990, 1992 och 1995.

 

 
Inspirerande danshelg i Luleå

Ännu en inspirerande helg i Luleå har passerat!
Det var ett lika kärt och kreativt möte som de tidigare gångerna med mycket dans och pyssel för att inte tala om glädje.

Frida hämtade mig på flygplatsen på fredagsförmiddagen och under eftermiddagen fick Oriental hips sin privatlektion, vilken efter önskemål innehöll en koreografi till en poplåt av Ahmad Gibaly. Vi hade riktigt roligt och jag hoppas verkligen att jag snart får se dem uppträda med den!

Några timmar senare bar det av till workshopen i persisk dans. Vi hann få in en hel del teknikträning och en inte allt för lätt koreografi till Ensemble Dastans "Sarmast".

Följande dag bjöd först på en intensiv teknikworkshop följt av nästa specifika önskemål; en koreografi till Amir Sofis "Raksa". Under tre intensiva timmar var danssalen full av virvlande dansare, snabba fötter och tunga höfter.

På kvällen var det sedan dags för hafla på samma trevliga ställe som sist - Hotell och restaurang Invit. Det var en otrolig bredd bland kvällens nummer, allt från persisk dans, saidi och trumsolo till den egyptiska sjömansdansen bambuti och street shaabi.

 

 

- Tusen tusen tack för all kreativitet och inspiration, glädje och styrka och allt arbete och engagemang inför helgen! På återseende!

Bal Anat

I helgen bär det av till Bryssel igen. Den här gången är det inte ”bara” en intensivkurs utan också en föreställning som står på schemat och jag tänkte här kort berätta om hur denna föreställning skapades.

Jamila Salimpour flyttade till Berkely, Kalifornien, 1966. Hon undervisade regelbundet och lärde ut de steg och rörelser hon lärt av dansare från Nordafrika och Mellanöstern. En pedagogisk struktur för att lära ut danser från Mellanöstern började ta form, men det var inte det enda.

Under denna tid ägde Kaliforniens Renaissance Pleasure Faire rum. Efter beskrivningar har jag förstått att den har liknelser med medeltidsveckan på Gotland; en festival och marknad där tidstypiskt hantverk, material och klädedräkter visas upp*. 

Besökare i tidsenliga kläder – eller på annat sätt stämningshöjande kläder – fick gratis inträde till Renaissance Pleasure Faire. I sistnämnda kategori rymdes en rad orientaldansare. En del av dem var elever till Jamila men många var vänner eller vänners vänner till hennes elever och som lärt sig dansen i andra eller tredje led. Resultatet var att det mer eller mindre kryllade av magdansöser på festivalen. Arrangören uppskattade engagemanget hos dansöserna men önskade en tydligare struktur.

Jamila Salimpour, Bal Anat.
Bildkälla: salimpourschool.com

Målning av Jean-Léon Gérômes som inspirerade Jamila till att dansa med svärd.

Sagt och gjort. 1968 skapade Jamila ett första utkast av vad som skulle komma att bli världens mest långlivade, fortfarande aktiva, dansföreställning med orientalisk dans: Bal Anat. Ordet ”Bal” är lånat från franskan och betyder ”dans” och Anat är namnet på modergudinnan**.

Året därpå, 1969, utvecklades föreställningen till att innehålla ett antal musiker. Föreställningen bestod av ett antal nummer med såväl sång och dans som trollkonster och balansakter. De av Jamilas elever improviserade dansnumren hade dock en tendens att bli ganska lika varandra, varför hon bestämde sig för att följande år koreografera ett antal danser. Det blev därmed bland annat danser från Algeriet, Marocko, karshilama från Turkiet, svärdsdans, danser där krukor balanserades på huvudet och en modergudinnedans.

Föreställningens innehåll har bearbetats men har behållit sin form. Den har satts upp regelbundet sedan den skapades och kommer nu - nästan 50 år senare - för första gången till Europa. Är det inte stort så säg?

Mer om Bal Anat finns att läsa i Jamilas artikel
From Many Tribes på Salimpour School's hemsida.

 

* Renaissance Pleasure Faire iscensätter 1500-tal medan medeltidsveckan på Gotland riktar in sig på 1300-tal. Sistnämnda innehåller däremot både tidigare och senare klädedräkter.

** Anat, eller Anath, är syster till den högste gudomen Baal i det gamla Syrien.
Källa: Vem är vem i mytologin av Michael Senior.

 

Dansfylld oktober

Terminen är i full gång och det är härligt att vara tillbaka med alla elever som sliter för fullt med nya stegkombinationer! Nu när september passerat går vi in en dansfylld oktobermånad.

Den 8 oktober ställer Sabriye till med Hafla på restaurang Grammofon i Stockholm. Inträdet är gratis, det blir god mat till en rad olika framträdanden!

Helgen därpå äger Medborgardagen i Södertälje rum. Jag har tidigare deltagit tillsammans med Folkuniversitetet och så även denna gång. Det blir framträdanden på Estrads stora scen hela eftermiddagen. Jag kommer att uppträda med orientalisk dans kl. 13:50 och persisk dans kl. 14:15.

Följande helg sker möten mellan västerländska och österländska danser i föreställningen East meets West som arrangeras för fjärde gången av Malika. Tillsammans med ett gäng dansare från Danskollektivet kommer jag att uppträda med två koreografier av Sabriye.

Sist men inte minst far jag till Bryssel för att delta i Salimpours legendariska föreställning Bal Anat. Föreställningen har satts upp i USA sedan 1960-talet och sätts nu för första - och troligtvis enda - gången upp i Europa med ett antal europeiska dansare. Jag ser verkligen fram emot föreställningen och att dagen innan se Enta Omri, även den för första gången i Europa.

- Välkommen, du dansfyllda oktobermånad!