Suhaila tillbaka i Sverige

Efter en lång väntan - närmare bestämt sedan november 2011 - har Suhaila Salimpour äntligen varit tillbaka i Sverige. Denna gång vankades det en 15-timmars intensivkurs i Suhaila Salimpour Format Level 1 och en bonusdag med 6 timmar med Jamila-formatet.

Sedan jag gick min första kurs i Salimpour-formaten i oktober 2013 fortsätter jag att upptäcka nya infallsvinklar som formaten erbjuder. Som många andra tänkte jag att det mest handlade om att lära känna de muskelgrupper som arbetar i de olika rörelserna, vilket bara är en enda - men nog så viktig - del i formatet. 

Under långhelgen pratades det mycket om att lära sig den tekniska grunden innan man som dansare börjar experimentera med de olika genrer som den orientaliska dansen erbjuder. Du kan välja att representera den kulturella kontext som dansen härstammar ifrån eller blanda in nya stilar. Oavsett vilket du väljer bör du känna till den kulturella kontext som du eventuellt väljer att frångå.

Efter 21 svettiga timmar med Suhaila Salimpour.

Dagarna passerade, tekniken drillades och svetten flödade!
- Jag ser redan fram emot nästa tillfälle!

Feminism och orientalisk dans
 

Jag har nyligen fått hem den nya boken
The Salimpour School of Belly Dance Compendium,
Vol. 1: Beyond Jamila’s Articles
och lägligt nog finns ett kapitel med titeln ”Feminism and Belly Dance”. Jag vill här kort sammanfatta några av de saker som tas upp.

Eftersom jag i detta avsnitt saknar en definition av ordet feminism vill jag börja med att tillägga Nationalencyklopedins förklaring: ”Feminism - social rörelse för jämställdhet” vilket jag tycker stämmer på pricken.

I avsnittet skriver författaren inledningsvis att många kvinnor – såväl i västvärlden som i Mellanöstern – som dansar orientalisk dans ofta talar om dansen som en ”inneboende femininitet” som stärker varje individ. De personer som själva inte dansar ser istället dansen som objektifierande, sexuell och nedvärderande.

 

 

Genom att kort gå igenom de historiska händelser som ägt rum under första hälften av 1900-talet – såsom världskrig och skärpta idéer om kvinnans plats i samhället – ser vi ett samband mellan kvinnans frigörelse under 1960-talet och den orientaliska dansen spridning i västvärlden. Många som började utöva dansen såg den som sammanhängande med kvinnans sociala frigörelse.

Teorier och idéer om att den orientaliska dansen är ”den äldsta dansen” och att den hört ihop med gudinnedyrkan eller förlossningsriter har varit många men givetvis svåra att säkerställa. Mer säkert är däremot att äldre civilisationer använde dans som ett sätt att komma i kontakt med de då rådande mäktiga gudinnorna.

Personligen tycker jag att det här är ett väldigt viktigt ämne eftersom dansen kommit att bli en scenkonst som inte sällan visar upp väldigt mycket hud. För det ovana ögat är steget inte långt till att se dansaren som objekt för det ena eller det andra syftet. Enligt min mening behöver vi inte lägga till ett sexuellt attribut – såsom en blick liknande de på underklädesreklamer – eftersom denna idé redan är så djupt rotad hos de som inte dansar.

 

 - Var starka, gör det ni vill och dansa vidare!

 
Leyla Arabia

Leyla Arabia.
Vilken show.
Vilken kväll!

Sedan en tid tillbaka har Sabriye pratat om att hon vill anordna mer eller mindre regelbundna dansföreställningar till livemusik. Detta dels för att publiken ska få en inblick i hur det var under "den gamla goda tiden" i Stockholm och även för de som idag arbetar med dans i Mellanöstern. Dels också för att dansare ska ha möjlighet att dansa till livemusik, en orkester, som i dagens orientdanssverige inte är alltför vanligt. 

www.sabriyetekbilek.com

I den första föreställningen presenterades inga mindre än danslegenderna Tina Buni och Sabriye Tekbilek. Det är svårt att beskriva den känsla som spred sig i lokalen då Tina gled in på scenen i sin vita bedlah, för att inte tala om det tunggung hon bjöd på när hon svingade sin käpp. Senare gjorde Sabriye entré med sitt obeskrivliga fingercymbalspel och ett jubel fyllde rummet när saididelen i Set el Hosen drog igång.

Inte att förglömma de otroliga musikerna. Utan dem hade det inte varit möjligt!
När föreställningen var slut bjöd Ülkü publiken ta plats på scen för att tillsammans dansa loss. Orkestern började spela och golvet fylldes med den danssugna publiken. Det blev minst sagt röjigt värre!

Jag har tyvärr inga bilder av föreställningen men jag har tagit mig friheten att klippa ihop ett kort filmkollage som finns att se på Facebook.

 - Tusen tack för en fantastisk kväll!
Jag hoppas verkligen att det blir en repris!

 

Dansmål 2016

Nytt år.
Nya dansmål!


Sedan ett par år tillbaka har jag i början av januari gjort listor över ett antal konkreta dansmål varje år. Något som stått på listan sedan 2014 är "träna dans i högklackade skor". Eftersom jag är så himla förtjust i att vara barfota - både till vardags och på scen - är detta något som inte blivit av. Det hamnar på listan även i år.

Något annat som brukar stå på listan är ett antal koreografier, mer eller mindre bestämda. I år står Jamila Salimpours koreografi "1 thru 8" på listan. Detta kommer att vara en ordentligt utmaning med tanke på alla knepiga och synkoperade fingercymbalmönster.

Jag har även för avsikt att gå intensivkursen och göra certifieringsprovet för Jamila Salimpour Belly Dance Format Nivå 2 i Bryssel i november. Detta innebär förberedelse av olika slag, bland annat historieläsning, dansträning med en rad tänkbara och otänkbara fingercymbalmönster samt instudering av två Jamila Salimpour-koreografier.

Något som är nytt på listan är "30 timmar privatundervisning med Helia Bandeh" som bland andra Kiana uppmuntrat mig till. I slutet av förra året sökte jag till Helia Dance Company och blev antagen att påbörja utbildningen hos Helia. Detta innebär bland annat 30 timmars privatundervisning med allt från hennes sätt att lära ut grundteknik till historia och musikförståelse.

Utöver detta finns givetvis de härliga veckokurserna som snart drar igång!
Det kommer att bli poplåtar och dans med käpp, cymbaler och tamburin under terminens gång.

- Välkommen, Dansåret 2016!

Ännu ett år till ända

Ännu ett dansår till ända!

Det är trevligt att bläddra igenom bilder på datorn och se vad en haft för sig under det gångna året. Jag märker att det genomgående temat denna gång är: Elnaz.

Det har varit otroligt roligt och utvecklande att arbeta tillsammans, allt från svettiga repetitioner till ursäkter att ha långa telefonsamtal om det ena och det andra.

Ett annat givande möte har varit det tillsammans med Pia del Norte och Ellen Pontara då vi komponerade ett dansstycke med utgångspunkt i tiggares utsatta situation i samhället.

Det har varit möten med internationella gästdansare såsom Paula Palomares, Shahrzad Khorsandi och Banafsheh Sayyad och resor till andra, såsom Suhaila Salimpour.

Jag har också haft det stora nöjet att ett antal gånger uppträda tillsammans med elever på olika festivaler och scener. Jag hoppas att det blir ännu fler tillfällen under det kommande året!

 - Gott slut på det förra och Gott Nytt Dansår!

Fler bilder finns på Facebook.